Over ons Actueel Nieuws

Structural and functional characterisation of a lytic transglycosylase and two ω-transaminases

Promotie:Dhr. E. (Eswar) Reddem
Wanneer:22 december 2015
Aanvang:09:00
Promotor:prof. dr. B.W. Dijkstra
Copromotor:dr. A.M.W.H. (Andy-Mark) Thunnissen
Waar:Academiegebouw RUG
Faculteit:Science and Engineering
Structural and functional characterisation of a lytic
transglycosylase and two ω-transaminases

Structuur van twee typen enzymen bepaald

Eswar Reddem beschrijft in zijn proefschrift de bepaling en analyse van 3D-structuren van enzymen uit twee verschillende klassen, namelijk de lytische transglycosylasen en transaminases. Lytische transglycosylases zijn wellicht nieuwe targets voor de ontwikkeling van breedspectrum antibiotica; de transaminases zijn interessant vanuit biotechnologisch oogpunt.

Met behulp van verschillende technieken is de 3D structuur van een aantal enzymen uit beide klassen opgehelderd. Tevens heeft Reddem een koppeling gelegd tussen structuur en functie van de enzymen.

Het promotieonderzoek van Eswar Reddem vond plaats bij de afdeling X-ray Structuurbepaling van het Groningen Biomolecular Sciences and Biotechnology Institute (GBB). Hij werkt nu als postdoc aan de RUG.