Over ons Actueel Nieuws

Motivation to learn

Engaging students with congenital and acquired deafblindness
Promotie:Mw. I. (Ineke) Haakma
Wanneer:17 december 2015
Aanvang:12:45
Promotors:prof. dr. H.J.M. (Marleen H.J.M.) Janssen, prof. dr. A.E.M.G. (Alexander) Minnaert
Waar:Academiegebouw RUG
Faculteit:Gedrags- en Maatschappijwetenschappen
Motivation to learn

Hoe motiveer je leerlingen met doofblindheid om te leren?

Mensen zijn van nature gemotiveerd om te leren. Dit geldt ook voor kinderen met doofblindheid, al kan doofblindheid wel een negatieve invloed hebben op de motivatie voor leren. Een dubbel zintuiglijke beperking belemmert de mogelijkheid tot exploratie, observatie, imitatie en sociale interactie. De leerkracht heeft een belangrijke rol in het creëren van een toegankelijke en veilige omgeving waarin leren plaats kan vinden. Het is belangrijk dat de leerkracht rekening houdt met de behoeften van de leerling. Volgens de Zelf-Determinatie Theorie spelen de psychologische basisbehoeften: competentie, autonomie en verbondenheid, een belangrijke rol in het wel of niet gemotiveerd zijn voor leren. Leerkrachten kunnen in deze behoeften voorzien door structuur, autonomiesupport en betrokkenheid te bieden.

Ineke Haakma onderzocht in welke mate leerkrachten de behoeften van leerlingen met aangeboren en verworven doofblindheid ondersteunen en welk effect dit heeft op de motivatie van de leerlingen. Video-analyse was daarbij de belangrijkste gebruikte methode. Haaksma’s resultaten suggereren dat het behoefte-ondersteunend gedrag van leerkrachten inderdaad van invloed is op de motivatie van leerlingen. De motivatie van leerlingen is doorgaans hoog wanneer leerkrachten behoefte-ondersteuning bieden. Leerkrachten bieden in het algemeen meer structuur dan betrokkenheid en autonomie-ondersteuning. Tevens blijkt dat het mogelijk is om leerkrachten te coachen in behoefte-ondersteunend gedrag. Bij het professionaliseren van leerkrachten kan hier meer aandacht aan worden besteed.

Ineke Haakma deed haar promotieonderzoek - gefinancierd door Koninklijke Kentalis - bij de afdeling Orthopedagogiek, waar zij onderzoeker/docent is.