Over ons Actueel Nieuws

Dengue in Venezuela

A study on viral transmission, risk factors and clinical disease presentation
Promotie:Mw. Z.I. (Zoraida) Velasco Salas
Wanneer:17 december 2014
Aanvang:11:00
Promotor:prof. dr. J.C. Wilschut
Copromotor:dr. A. (Adriana) Tami
Waar:Academiegebouw RUG
Faculteit:Medische Wetenschappen / UMCG
Dengue in Venezuela

Betere preventie en snellere diagnose voor dengue in Venezuela

Dengue (knokkelkoorts) is wereldwijd de belangrijkste door muggen overgedragen virale infectieziekte. In Venezuela komen epidemieën steeds vaker voor, met in toenemende mate ook ernstige vormen van de ziekte. Zoraida Velasco onderzocht tijdens haar promotieonderzoek diverse factoren rondom dengue in Venezuela, met als doel de omvang en ernst van toekomstige epidemieën te beperken.

Velasco onderzocht een cohort van ruim 2000 Venezolanen in Maracay, een stad in Venezuela waar dengue erg veel voorkomt. Zij concludeert dat 77% van hen een besmetting met dengue heeft gehad, waarvan 10% recent. Risicofactoren voor verspreiding van dengue zijn een hoge bevolkingsdichtheid, precaire leefomstandigheden en wateropslag. Overdracht van de ziekte vindt vooral lokaal plaats op niveau van individuele huizen of huizenblokken.

Vervolgens stelde Velasco een diagnostisch protocol op om de ziekte in de eerste drie dagen al te onderscheiden van andere ziekten die koorts veroorzaken. Hiervoor wordt een combinatie gebruikt van vaststelling van het aantal witte bloedcellen, uitslag, gemiddelde niveau van hemoglobine en het vóórkomen van bloedingen. Met behulp van deze parameters kan men de ziekte eerder vaststellen, waardoor een meer effectieve behandeling mogelijk wordt.

Tot slot onderzocht Velasco de reden waarom Venezolanen over het algemeen tamelijk laat medische hulp zoeken. Zij concludeert dat patiënten eerder hulp zouden zoeken bij een verdenking van dengue dan in het geval van andere ziekten. Er heerst in Venezuela een sterk besef van ernst van de ziekte. De bevolking weet echter vooral veel over de verspreiding van de ziekte, maar veel minder over de precieze symptomen.

Zoraida Velasco (1970) studeerde Biologie aan de Universidad Central de Venezuela in Caracas. Zij verrichtte haar promotieonderzoek binnen het onderzoeksprogramma Microbes in Health and Disease van het onderzoeksinstituut GUIDE van het Universitair Medisch Centrum Groningen. Het onderzoek werd gefinancierd door GUIDE, Shell de Venezuela, en de Fondo Nacional de Ciencia y Tecnologia e Innovación (FONACIT) in Venezuela. Velasco is werkzaam als associate professor aan de Universidad de Carabobo in Valencia, Venezuela.

Proefschrift: http://irs.ub.rug.nl/ppn/384059090