Over ons Actueel Nieuws

Promotie mw. Y. Chen: The X-Shooter spectral library and application to stellar population in galaxies

Wanneer:ma 11-11-2013 om 11:00

Promotie: mw. Y. Chen, 11.00 uur, Academiegebouw, Broerstraat 5, Groningen

Proefschrift: The X-Shooter spectral library and application to stellar population in galaxies

Promotor(s): prof.dr. S.C. Trager, prof.dr. R.F. Peletier

Faculteit: Wiskunde en Natuurwetenschappen

Nieuwe sterpopulatiemodellen op basis van de X-Shooter bibliotheek

Yanping Chen deed onderzoek naar de evolutie van stersystemen, in het bijzonder van bolhopen en melkwegstelsels. Ze behandelt daarbij vragen als ‘hoe oud zijn deze systemen’, ‘welke chemische samenstelling hebben ze’, ‘wat is de massaverdeling van de sterren in deze melkwegstelsels’ en ‘hoe zijn deze stersystemen ontstaan’. Vanwege de afstand zijn de individuele sterren niet meer van elkaar te onderscheiden. Daarom kunnen deze vragen alleen worden beantwoord door het geïntegreerde licht te bestuderen.

In het eerste hoofdstuk van haar proefschrift wordt de nieuwe X-Shooter sterbibliotheek (X-Shooter spectral library, XSL) en haar unieke eigenschappen gepresenteerd. Sterbibliotheken vormen de basis van sterpopulatiemodellen. Deze bibliotheek is uitstekend geschikt voor het bouwen van sterpopulatiemodellen voor melkwegstelsels, die weer gebruikt kunnen worden om de kinematica van stersystemen te onderzoeken. Ook is ze geschikt om de fysica van koude sterren te bestuderen. XSL gaat vergezeld van een tellurische spectraalbibliotheek, die nuttig zal zijn voor meer dan alleen het uitvoeren van tellurische correcties voor XSL.

Vervolgens presenteert Chen nieuwe sterpopulatiemodellen gebaseerd op XSL. Ze inspecteert het gedrag van de modellen en beschrijf een aantal toepassingen. Ze laat zien dat de leeftijd en metaliciteiten van stersystemen die ze met de nieuwe modellen bepaalt goed kloppen met modellen in de literatuur. In het laatste hoofdstuk introduceert ze een methode om de verhouding tussen de aantallen dwergsterren en reuzensterren te achterhalen.

Yanping Chen (China, 1979) studeerde theoretische natuurkunde aan de Hebei Normal University (China). Het onderzoek werd uitgevoerd aan het Kapteyn Instituut voor Sterrenkunde van de RUG.