Over ons Actueel Nieuws

Promotie dhr. B. Mao: Catalytic asymmetric synthesis of butenolides and γ-butyrolactones

Wanneer:vr 18-10-2013 om 14:30

Promotie: dhr. B. Mao, 14.30 uur, Academiegebouw, Broerstraat 5, Groningen

Proefschrift: Catalytic asymmetric synthesis of butenolides and γ-butyrolactones

Promotor(s): prof.dr. B.L. Feringa

Faculteit: Wiskunde en Natuurwetenschappen

Asymmetrisch katalytische synthese van butenolides en γ-butyrolactonen

Chirale butenolides en γ-butyrolactonen zijn belangrijke structurele elementen in veel natuurproducten en biologisch actieve stoffen. De stereochemische informatie in deze moleculen is vaak van cruciaal belang voor hun biologische activiteit. In de loop der jaren is onderzoek naar de asymmetrische katalytische synthese van butenolides en γ-butyrolactonen flink toegenomen.

In zijn proefschrift beschrijft Bin Mao verschillende benaderingen die gericht zijn op het toepassen van de asymmetrisch katalytische allylische alkylering en geconjugeerde additie in de synthese van eesentiële koolstof-koolstof en koolstof-heteroatoom bindingen van butenolides en γ-butyrolactonen.

Bin Mao (China, 1983) studeerde natuurwetenschappen aan de Lanzhou University. Het onderzoek werd uitgevoerd bij het Startingh Institute for Chemistry van de RUG en gefinancierd door NWO. Bin Mao gaat door met chemisch-biologisch onderzoek bij het Memorial Sloan-Kettering Cancer Center in New York.