Over ons Actueel Nieuws

Promotie dhr. W. Xia: Distributed algorithms for interacting autonomous agents

Wanneer:vr 28-06-2013 om 14:30

Promotie: dhr. W. Xia, 14.30 uur, Academiegebouw, Broerstraat 5, Groningen

Proefschrift: Distributed algorithms for interacting autonomous agents

Promotor(s): prof.dr.ir. J.M.A. Scherpen

Faculteit: Wiskunde en Natuurwetenschappen

Communicatie in gedistribueerde systemen

Weiguo Xia onderzocht een subklasse van stochastische matrices, de Sarymsakov klasse van stochastische matrices, en verkende de relatie met andere bekende klassen van stochastische matrices. De klassieke voorwaarden voor de convergentie van producten van stochastische matrices zijn opnieuw onderzocht en nieuwe noodzakelijke voorwaarden zijn voorgesteld door gebruik te maken van de Sarymsakov matrices.

De resultaten hiervan zijn toegepast om een asynchroon implementatieprobleem op te lossen voor een gedistribueerd coördinatie-algoritme, dat ervoor zorgt dat een groep agenten overeenstemming bereikt. Gebruik makend van de theorie van structurele balans, die zijn oorsprong vindt in de studie van sociale netwerken, onderzocht Xia gedistribueerde algoritmes in aanwezigheid van positieve en negatieve koppelingen. Aangetoond is dat de toestand van het systeem polariseert of convergeert naar een afgesproken waarde van nul.

Naast het bestuderen van het systeem dan overeenstemming bereikt of polariseert, heeft Xia drie mechanismes onderscheiden die kunnen leiden tot clusteringgedrag in gedistribueerde gekoppelde netwerken. Meer inzicht is verkregen door het beheersbaarheid probleem en het cluster synchronisatie problemen van meerdere- agent systemen gezamenlijk te bestuderen. De meerdere-agent systemen die niet beheersbaar zijn in eindige tijd realiseren clustersynchronisatie wanneer de tijd naar oneindig gaat. Bovendien onderzocht Xia het kloksynchronisatieprobleem in gedistribueerde netwerken met tijdsvertragingen in de communicatie en leidde hij voorwaarden af voor de asymptotische synchronisatie fouten.

Weiguo Xia (China, 1984) studeerde technische wiskunde aan de Scientist University (China). Het onderzoek werd uitgevoerd bij het Research Institute of Technology and Management van de RUG.