Over ons Actueel Nieuws

Promotie mw. J. de Jong: Antibiotics use in children. Pharmacoepidemiological, practical, social and environmental perspectives in the Netherlands

Wanneer:vr 31-05-2013 om 16:15

Promotie: mw. J. de Jong, 16.15 uur, Academiegebouw, Broerstraat 5, Groningen

Proefschrift: Antibiotics use in children. Pharmacoepidemiological, practical, social and environmental perspectives in the Netherlands

Promotor(s): prof.dr. L.T.W. de Jong-van den Berg

Faculteit: Wiskunde en Natuurwetenschappen

Antibioticagebruik bij Nederlandse kinderen kan veiliger

Wat betreft antibioticagebruik bij kinderen doet Nederland het redelijk vergeleken met Zuid-Europa. Ondanks dat is er ruimte voor verbeteringen, concludeert Josta de Jong uit haar promotieonderzoek. Zij stelt dat het beter volgen van de richtlijnen voor antibiotica, minder gebruik van niet-geregistreerde antibiotica voor jonge kinderen, meer aandacht en informatie voor ouders en bovendien een lager gebruik van antibiotica in de veeteelt kunnen bijdragen aan het verminderen van de antibioticaresistentie. De Jong gebruikte bij de meeste studies de database IADB.nl met apotheekgegevens.

Antibiotica worden vaak niet op de juiste manier of onnodig toegepast. Dit kan bijdragen tot het ontstaan van resistentie van bacteriën. Informatie over de redenen waarom en de omstandigheden waaronder antibiotica worden voorgeschreven kan helpen om de antibioticaresistentie aan te pakken.

Op basis van bestaande gegevens kon De Jong vaststellen dat antibiotica vaker werden voorgeschreven dan aanbevolen wordt. Bij kinderen van 0 t/m 4 jaar stelde zij vast dat het meest werd gebruikt door kinderen jonger dan één jaar. Bovendien werden soms antibiotica voorgeschreven bij leeftijden waarvoor de middelen niet waren geregistreerd.

Met vragenlijsten vanuit de apotheek vroeg De Jong ouders naar de dagelijkse praktijk en problemen bij het geven van een antibioticumkuur aan een kind. De ouders meldden bijwerkingen en toedieningsproblemen. Ook overgeleek zij een groep kinderen die helemaal geen antibiotica gebruikt met een groep die meer dan gemiddeld gebruikt. Ouders van kinderen die veel antibiotica gebruikten, bleken zelf ook meer medicatie te gebruiken, zowel antibiotica als andere geneesmiddelen.

Josta de Jong (Groningen, 1968) studeerde farmacie aan de RUG, waar zij haar promotieonderzoek deed bij de afdeling Farmacotherapie en Farmacoepidemiologie., onderzoeksschool SHARE, onderzoekslijn kinderen en geneesmiddelen. Het werd gefinancierd door Apotheek Hardegarijp.