Over ons Actueel Nieuws

Promotie mw. E.M. Opmeer: Linking depression. Longitudinal and neuroimaging genetic studies in major depressive disorder

Wanneer:ma 08-04-2013 om 16:15

Promotie: mw. E.M. Opmeer, 16.15 uur, Academiegebouw, Broerstraat 5, Groningen

Proefschrift: Linking depression. Longitudinal and neuroimaging genetic studies in major depressive disorder

Promotor(s): prof.dr. A. Aleman

Faculteit: Medische Wetenschappen

Genen en hersenactiviteit bestudeerd bij depressieve patiënten

Om een depressie goed te kunnen behandelen, is inzicht nodig in het ontstaan ervan. Erfelijkheid en omgevingsfactoren spelen een rol bij depressie, maar de onderliggende mechanismen zijn nog onbekend. UMCG-onderzoeker Esther Opmeer gebruikte gegevens over hersenactiviteit en genetica van deelnemers aan de Nederlandse Studie naar Depressie en Angststoornissen (NESDA) om hier meer zicht op te krijgen.

Bij het zien van negatieve plaatjes vond Opmeer dat de hersenen van depressieve patiënten meer activiteit laten zien in gebieden betrokken bij aandacht geven, dan niet-depressieve patiënten. Tijdens het zien van positieve plaatjes zijn die gebieden juist minder actief.

Ook vond Opmeer specifieke genen die de hersenactiviteit beïnvloeden op dezelfde manier als bekend is van mensen met een depressie. Zij concludeert dat mogelijk de genetische, erfelijke aanleg voor depressie te vinden is door te kijken hoe genen de hersenen beïnvloeden. De studies van Opmeer dragen bij aan het onderzoeksveld neuroimaging genetics omdat zij als een van de eersten aantoonde dat de aanwezigheid van een depressieve stoornis de relatie tussen gen en hersenactiviteit beïnvloedt.

Esther Opmeer (Utrecht 1984) studeerde Psychologie aan de Rijksuniversiteit Groningen. Zij verrichtte haar onderzoek bij het Neuroimaging Centrum (NIC) van het Universiteit Medisch Centrum Groningen (UMCG) binnen de afdeling Cognitieve Neuropsychiatrie in het kader van Onderzoeksinstituut BCN. Het onderzoek vond plaats binnen de Nederlandse Studie naar Depressie en Angststoornissen (NESDA) die wordt gefinancierd door het Geestkracht programma van ZonMw. Sinds september 2012 is Opmeer bij het NIC werkzaam als postdoctoraal onderzoeker.