Over ons Actueel Nieuws Nieuwsberichten

Proefschrift: Hematopoietic stem cell expansion

Promotor(s): prof.dr. G. de Haan

Faculteit: Medische Wetenschappen

Nieuwe inzichten verbeteren kweek bloedstamcellen

Bloedstamcellen (hematopoëtische stamcellen; HSC’s) zorgen ervoor dat er dagelijks miljarden nieuwe bloedcellen worden aangemaakt in ons lichaam. Dit proces wordt hematopoïese genoemd. Inzicht in de werking van HSC’s is van groot belang, onder meer om de behandeling van kanker te verbeteren. Ook kan transplantatie van in het laboratorium gekweekte HSC’s levensreddend zijn bij beenmergfalen, verstoringen van het immuunsysteem en genetische aandoeningen.

Marta Walasek onderzocht hoe het kweken van HSC’s verbeterd kan worden. Hiertoe ging zij op zoek naar nieuwe intrinsieke regulatoren van de hematopoïese. In haar proefschrift beschrijft Walasek de belangrijke rol van niet-coderende RNA’s, micro-RNA’s voor het proces van zelfvernieuwing van HSC’s.

Daarnaast onderzocht zij hoe HSC’s extrinsiek gestimuleerd kunnen worden. Door valproïnezuur en lithium aan HSC-kweken toe te voegen, blijven het stamcelfenotype en de functionaliteit bewaard, zo stelt zij vast. Door kleine moleculen toe te voegen aan kweekmedia, kan het zelfvernieuwingsproces van HSC’s dus beïnvloed worden. Dit is een veelbelovende constatering, die kan helpen kweeksystemen van HSC’s te verbeteren.

Marta Walasek (Polen, 1983) studeerde Biotechnologie te Wroclaw, Polen. Ze verrichtte haar onderzoek aan de afdeling Celbiologie van het Universitair Medisch Centrum Groningen (UMCG). Het onderzoek werd gefinancierd door de Europese Commissie, de Landsteiner Stichting en vanuit het Nederlands Platform voor Tissue Engineering (DPTE). Walasek werkt inmiddels als onderzoeker bij StemCell Technologies Inc.

Laatst gewijzigd:13 maart 2020 01:00