Over ons Actueel Nieuws Nieuwsberichten

05 november 2012

Promotie: dhr. Z.U. Rehman, 16.15 uur, Academiegebouw, Broerstraat 5, Groningen

Proefschrift: Nanocarrier-cell interaction: exploring the cell surface & intracellular trafficking

Promotor(s): prof.dr. D. Hoekstra

Faculteit: Medische Wetenschappen

Reactie van cel op nanodeeltjes nader in kaart gebracht

Gentherapie biedt de mogelijkheid om met genetisch materiaal, zoals DNA en siRNA, genetische afwijkingen te behandelen. Ook bij de bestrijding van kanker en virale infecties kan gentherapie een oplossing zijn. Hiervoor moet het genetische materiaal in de ‘zieke’ lichaamscellen worden gebracht. Nanodeeltjes lijken een veelbelovend middel om DNA te verpakken en in cellen af te leveren.

Zia Rehman bracht in kaart hoe cellen reageren op nanodeeltjes, door de activiteit van levende cellen te filmen. Opmerkelijk was dat de cellen in aanwezigheid van de nanodeeltjes lange uitstulpingen bleken te vormen, lijkend op een octopus, die de nanodeeltjes actief uit de omgeving vangen en ‘binnenhengelen’. Eenmaal opgenomen in de cel ‘ontploffen’ de nanodeeltjes, waarbij ze het meegebrachte DNA afgeven aan de cel. Rehman ontrafelde de cellulaire mechanismen die hiervoor verantwoordelijk zijn, en laat zien dat door manipulatie van deze mechanismen de DNA-afgifte door nanodeeltjes aanmerkelijk kan worden vergroot. Deze resultaten dragen bij aan de ontwikkeling van betere nanodeeltjes voor DNA-afgifte, en mogelijkerwijs therapeutische toepassingen.

Zia Rehman (Pakistan, 1982) studeerde Moleculaire Biologie te Islamabad. Hij verrichtte zijn onderzoek aan de afdeling Celbiologie van het Universitair Medisch Centrum Groningen (UMCG) en binnen onderzoeksschool GUIDE. Het onderzoek werd mede gefinancierd door de Technische Universiteit van Kohat, Pakistan.

Contact: via de persvoorlichters van het UMCG, tel. 050-361 2200, e-mail: communicatie@umcg.nl

Laatst gewijzigd:13 maart 2020 00:59