Over ons Actueel Nieuws Nieuwsberichten

12 oktober 2012

Promotie: dhr. R. Nazir, 11.00 uur, Academiegebouw, Broerstraat 5, Groningen

Proefschrift: The ecological success of Burkholderia terrae BS001 and related strains in the mycosphere

Promotor(s): prof.dr. J.D. van Elsas

Faculteit: Wiskunde en Natuurwetenschappen

Bodembacterie gebruikt schimmeldraden als snelweg en beschermt tegen antischimmelmiddelen

In de bodem spelen zich geheimzinnige taferelen af in een duistere wereld. Behalve uit een scala aan niet-levende materie, bestaat de bodem uit een complexe gemeenschap van levende organismen, vooral bacteriën en schimmels. De interacties tussen deze organismen in de bodem kunnen neutraal, positief of negatief zijn. Rashid Nazir deed onderzoek naar deze interacties.

Nazir ontwierp een studie om bacteriële gemeenschapsontwikkeling te onderzoeken in hun eigen en niet-eigen bodem; en in de aan- of afwezigheid van de saprotrofische bodemschimmel Lyophyllum sp. Specifieke organismen, in het bijzonder de bacterie Burkholderia, afkomstig uit verschillende bodems, bleken te worden geselecteerd door de koloniserende schimmel.

Vervolgens heeft Nazir kunnen vaststellen dat sommige Burkholderia soorten van het ene punt naar het andere punt in de bodem verplaatsen via de schimmeldraden. Deze eigenschap was anders van aard in verschillende bodemtypen en eveneens voor verschillende schimmelsoorten. Uit deze verplaatsende Burkholderia stammen, werd B. terrae BS001 geselecteerd voor gedetailleerde analyse van de ecologische strategieën die de bacteriële schimmelinterface ondersteunen.

Uit verdere experimenten kwam naar voren dat B. terrae BS001 eveneens invloed heeft op de schimmel Lyophyllum sp. Deze invloed kwam tot uiting door remming van paddenstoelvorming en inductie van glycerolproductie. Interessant is dat B. terrae BS001 bescherming biedt aan de schimmeldraden van haar partners tegen antimycotica.

Deze opvallende kenmerken van B. terrae BS001 heeft Nazir aangezet tot het in kaart brengen van het genoom van dit organisme. Deze bleek ongeveer 11,5 Mb groot te zijn, wat een van de grootste gevonden bacteriële genomen tot nu toe is.

Rashid Nazir (Pakistan, 1983) studeerde aan de University of Agriculture in Faisalabad. Zijn promotieonderzoek aan de RUG deed hij bij de afdeling Micribiële Ecologie van het Centre for Ecological and Evolutionary Studies (CEES). Het werd gefinancierd door de Higher Education Commission (HEC) of Pakistan en de RUG.

Laatst gewijzigd:13 maart 2020 01:02