Over ons Actueel Nieuws Nieuwsberichten

12 september 2012

Promotie: dhr. L.U. Lahoda, 16.15 uur, Academiegebouw, Broerstraat 5, Groningen

Proefschrift: The role of lipopolyaccharide binding protein in innate immunity in infected partial thickness burns

Promotor(s): prof.dr. G. Molema, prof.dr. P.M.N. Werker

Faculteit: Medische Wetenschappen

Nieuwe behandeling brandwondinfectie stap dichterbij

Wanneer in een brandwond infectie optreedt, neemt het risico op ziekte en overlijden van de patiënt sterk toe. Vooral infecties met gramnegatieve bacteriën zijn gevaarlijk. Over hoe bacteriën het aangeboren immuunsysteem in een (oppervlakkige) brandwond beïnvloeden, bestaat nog veel onduidelijkheid. Lars-Uwe Lahoda verrichtte onderzoek op dit vlak.

Zijn onderzoek laat zien dat het eiwit lipopolysaccharide binding protein (LBP) een belangrijke rol speelt bij de bestrijding van infecties in brandwonden. Door de aanmaak van LBP in een diermodel te stimuleren met behulp van gentherapie, konden infecties met een gramnegatieve bacterie Pseudomonas aeruginosa effectief bestreden worden. Met genexpressie-analyses werden de details van dit mechanisme in kaart worden gebracht. Door gebruik van het natuurlijk voorkomende antimicrobiële peptide protegrine-1 in een mengsel met fibrinelijm, kon brandwondinfectie verminderd worden. Hiermee is wellicht een nieuwe behandeling van geïnfecteerde brandwonden geïdentificeerd.

Lars-Uwe Lahoda (Oostenrijk, 1968) werkt sinds 2008 als plastisch chirurg en handchirurg in het UMCG. Daarnaast is hij traumachirurg. Hij studeerde geneeskunde in Wenen en promoveerde in 1993 op een onderzoek naar de voorste kruisband. Het hier beschreven onderzoek verrichtte hij aan de universiteit van Michigan (VS), de afdeling Plastische Chirurgie van het Universitair Medisch Centrum Groningen (UMCG) en binnen onderzoeksschool GUIDE. Het onderzoek werd mede gefinancierd door het Amerikaanse National Institute of Health.

Laatst gewijzigd:13 maart 2020 01:02