Over ons Actueel Nieuws Nieuwsberichten

Financial crises: impact on central bank independence, output and inflation

10 september 2012

Promotie: dhr. I.K.D.S. Artha, 12.45 uur, Academiegebouw, Broerstraat 5, Groningen

Proefschrift: Financial crises: impact on central bank independence, output and inflation

Promotor(s): prof.dr. J. de Haan

Faculteit: Economie en Bedrijfskunde

Financiële crisis heeft minder effect bij flexibele arbeidsmarkt

De recente financiële crisis heeft zich verspreid naar de rest van de wereld, maar de uitwerking daarvan verschilt van land tot land. Dat is het gevolg van verschillen in vatbaarheid voor financiële crises, de heterogeniteit van macro-economische structuren en uiteenlopende beleidsmaatregelen. Kadek Artha stelt dat de impact van de huidige financiële crisis op productie en werkgelegenheid is gerelateerd aan de flexibiliteit van de arbeidsmarkt. Landen met lagere arbeidskosten hebben minder te kampen met productieverlies en toename van werkloosheid. Wat de onafhankelijkheid van centrale banken betreft vergroten financiële crises de kans dat de voorzitter van een nationale bank wordt vervangen, bij voorbeeld in het geval van Mexico (2009) en Argentinië (2010). Tot slot blijken begrotingstekorten en schuldencrises een significant effect te hebben op de inflatie op de lange termijn.

Kadek Artha (Indonesië, 1978) studeerde economie aan de Vrije Universiteit in Amsterdam. Hij verrichtte zijn promotieonderzoek bij de Faculteit Economie en Bedrijfskunde van de RUG. Artha werkt nu bij de Universitas Indonesia als docent-onderzoeker.

Laatst gewijzigd:13 maart 2020 01:00