Over ons Actueel Nieuws Nieuwsberichten

05 september 2012

Promotie: mw. C.J. Voskens, 12.45 uur, Grote Vergaderzaal, Oude Boteringestraat 44, Groningen

Proefschrift: Immunotherapeutic strategies in patients with solid malignancies. Crossing the line between scientific possibility and clinical reality

Promotor(s): prof.dr. H.W. Nijman, prof.dr. D.L. Mann, prof.dr. S.E. Strome

Faculteit: Medische Wetenschappen

Nader inzicht in mogelijkheden en beperkingen immuuntherapie bij kanker

Immuuntherapie bij kanker is erop gericht het afweersysteem te stimuleren om tumorcellen te herkennen en op te ruimen. De afgelopen twintig jaar is deze behandelvorm steeds verder ontwikkeld en wordt zij steeds vaker ingezet.

Het promotieonderzoek van Caroline Bosch-Voskens was erop gericht bestaande mogelijkheden op het gebied van immuuntherapie te optimaliseren. Hierbij concentreerde zij zich op CD-137-specifieke co-stimulatie, een nog weinig onderzochte manier om het afweersysteem aan te zetten kankercellen te vernietigen. Deze methode grijpt aan op het molecuul 4-1BB (CD137), omdat is aangetoond dat dit molecuul betrokken is bij tumorspecifieke afweerreacties.

Bosch-Voskens stelt vast dat resultaten uit eerder CD-137-onderzoek aan proefdieren niet één op één gelden voor het menselijke afweersysteem. Ook laat ze zien dat zeer kleine genetische verschillen tussen mensen en proefdieren bepalend zijn voor het herkennen en binden van CD137-specifieke antilichamen. Dit toont aan dat diermodellen het effect van CD137-specifieke co-stimulatie op het menselijke afweersysteem minder goed voorspellen dan werd aangenomen. Ook gaat de promovenda in op de mogelijkheden van zogenoemde NK-celtherapie en de combinatie van CD137-specifieke co-stimulatie en NK-celtherapie.

Caroline Bosch-Voskens (Zeist, 1977) studeerde geneeskunde in Leiden. Ze verrichtte haar onderzoek aan de afdelingen Pathologie en KNO/Hoofdhalschirurgie van de University of Maryland in Baltimore (VS). Het onderzoek werd mede gefinancierd door het Amerikaanse National Institute of Health en de Hasumi International Research Foundation. Bosch-Voskens is in opleiding tot dermatoloog aan de Friedrich-Alexander Universität Erlangen-Nürnberg in Erlangen, Duitsland.

Laatst gewijzigd:13 maart 2020 01:01