Over ons Actueel Nieuws Nieuwsberichten

Trap-assisted recombination in polymer light-emitting diodes

29 juni 2012

Promotie: dhr. M. Kuik, 11.00 uur, Academiegebouw, Broerstraat 5, Groningen

Proefschrift: Trap-assisted recombination in polymer light-emitting diodes

Promotor(s): prof.dr.ir. P.W.M. Blom

Faculteit: Wiskunde en Natuurwetenschappen

Nieuw mechanisme in organische elektronica

‘Organische licht emitterende diodes’ (OLEDs) en organische (plastic) zonnecellen zijn beide ontwikkelingen die in de elektronica-industrie als veelbelovend voor de toekomst worden gezien. Om verbetering van hun prestatievermogen mogelijk te maken, is een fundamenteel begrip van de verliesmechanismen essentieel. In zijn proefschrift laat Martijn Kuik zien dat ‘trap-geassisteerde recombinatie’ één van de belangrijkste verliesmechanismen is in de werking van een diode. Het trap-geassisteerd recombineren van lading is altijd aanwezig, maar resulteert altijd in de afgifte van licht. Dit mechanisme was nog niet bekend in organische elektronica. Kuik introduceert een meetmethode die trap-geassisteerde recombinatie signaleert voor zowel lichtgevende recombinatie als niet-lichtgevende recombinatie van ladingdragers. De ontdekking van de oorsprong van dit gedrag stelt natuurkundigen in staat om het prestatievermogen van nieuwe organische materialen te voorspellen. Voor het optimaliseren van OLEDs, die bijvoorbeeld in de schermen van smart phones worden toepast, en organische zonnecellen is het een mechanisme om rekening mee te houden, zegt Kuik.

Martijn Kuik (Amsterdam, 1977) studeerde technische natuurkunde in Groningen. Het onderzoek werd uitgevoerd bij het Zernike Institute for Advanced Materials van de RUG en gefinancierd door STW. Kuik gaat door als postdoc aan de universiteit van Santa Barbara (VS).

Laatst gewijzigd:13 maart 2020 01:00