Over ons Actueel Nieuws Nieuwsberichten

15 juni 2012

Promotie: dhr. V. Pilla Reddy, 11.50 uur, Academiegebouw, Broerstraat 5, Groningen

Proefschrift: Translational PKPD modelling in schizophrenia. Linking receptor occupancy of antipsychotics to efficacy and safety

Promotor(s): prof.dr. G.M.M. Groothuis, prof.dr. M. Danhof

Faculteit: Wiskunde en Natuurwetenschappen

Computermodel voorspelt werking van nieuwe antipsychotica

Venkatesh Pilla Reddy ontwikkelde een computermodel dat de werking van nieuwe antipsychotica kan voorspellen.

Schizofrenie is een ernstige psychiatrische ziekte, die ongeveer 1% van de bevolking treft en zich meestal openbaart tussen het 15de en 30e levensjaar. De symptomen als hallucinaties en stemmen horen kunnen worden verminderd door geneesmiddelen. Deze werken echter niet altijd voldoende tegen de verschillende symptomen. Bij de ontwikkeling van nieuwe geneesmiddelen is het moeilijk te bepalen of ze werkzaam zijn, omdat dat onder andere afhankelijk is van de hoeveelheid van het geneesmiddel die in de hersenen terechtkomt en daar aan de dopamine-receptoren bindt.

Het model van Pilla Reddy toont aan dat 50-70% van de receptoren in de hersenen bezet moeten worden door het geneesmiddel om voldoende werkzaam te zijn. Als meer dan 80% van de receptoren bezet worden, neemt het risico van bijwerkingen aanzienlijk toe.

Daarnaast heeft hij zijn model gebruikt om te onderzoeken of de vragenlijst die gehanteerd wordt door psychiaters om de werking van het geneesmiddel bij patiënten te meten, verbeterd kan worden. Het model laat zien hoe gegevens van in vitro, preklinische en klinische studies gecombineerd kunnen worden om de effecten van medicijnen bij de mens te begrijpen. Het model kan worden toegepast bij de ontwikkeling van nieuwe geneesmiddelen om het tijdsverloop van klinische effecten te karakteriseren en te voorspellen.

Venkatesh Pilla Reddy (India, 1976) studeerde farmacie aan de Rajiv Gandhi universiteit in zijn geboorteland. Zijn promotieonderzoek deed hij bij de Rijksuniversiteit Groningen, bij de vakgroep Pharmacokinetics, Toxicology and Targeting, Groningen Research Institute of Pharmacy (GRIP). Het maakt deel uit van het Top Institute Pharma project ‘Mechanism-based PKPD Modeling Platform’, die het financierde. Inmiddels werkt hij bij Merck Research Labs, Merck Sharp & Dohme in Oss.

Laatst gewijzigd:13 maart 2020 01:02