Skip to ContentSkip to Navigation
Over ons Actueel Nieuws Nieuwsberichten

On resisting and yielding to temptation: influence and persuasion in the consumer sphere

05 juni 2012

Oratie: dhr. prof.dr. B.M. Fennis, 16.15 uur, Aula Academiegebouw, Broerstraat 5, Groningen

Titel: On resisting and yielding to temptation: influence and persuasion in the consumer sphere

Leeropdracht: Consumentengedrag/consumer behavior

Faculteit: Economie en Bedrijfskunde

Zwichten of niet: Over het verleiden, beïnvloeden en overtuigen van de consument

Prof.dr. Bob Fennis bespreekt in zijn oratie de belangrijkste bevindingen uit zijn onderzoek naar beïnvloeding en overtuiging in de context van consumentenbeïnvloeding. We worden allemaal weleens benaderd en soms ook lastiggevallen door adverteerders, collectanten en vertegenwoordigers die proberen ons te laten zwichten voor de verleiding en ‘ja’ te zeggen op hun aanbod. Vaak slagen ze in hun pogingen, maar soms lukt het ons zo’n ongewenst overtuigingsoffensief te trotseren. Hoe vinden we onze weg in dit soort situaties? Hoe gaan we om met verkooptrucs en de verleiding om te consumeren, verzoekingen waaraan we dagelijks als consument worden blootgesteld? Wanneer worden we overtuigd? Hoe verklaren we dat onze hebzucht door deze beïnvloedingspogingen vaak wordt aangewakkerd? En onder welke omstandigheden kunnen we een ongewenst overtuigingsoffensief weerstaan?

Fennis legt de nadruk op de centrale rol van zelfregulatie bij consumenten tijdens processen van beïnvloeding en overtuiging. Hij gaat in op resultaten die aantonen dat een falende zelfregulatie ervoor kan zorgen dat we gemakkelijker aan beïnvloedingspogingen toegeven, en dat actieve zelfregulatie soms nodig is om beïnvloeding te weerstaan. Uit de resultaten van Fennis en zijn collega’s blijkt echter ook dat het bij een verstoorde zelfregulatie nog steeds mogelijk is om een ongewenste overtuigingsboodschap te weerstaan, en dat we ons door actieve zelfregulatie soms bewust openstellen voor beïnvloeding en overtuiging. Ten slotte bespreekt hij wat deze bevindingen betekenen voor het welzijn en de empowerment van consumenten, en geeft hij een kort overzicht van zijn onderzoeksplannen voor de komende jaren.

Laatst gewijzigd:13 maart 2020 00:59
View this page in: English

Meer nieuws

  • 18 april 2024

    Ward Romeijnders appointed as Professor of Optimization under Uncertainty

    The Faculty of Economics and Business is pleased to announce that Ward Romeijnders has been appointed as Professor of Optimization under Uncertainty. The chair is situated within the Department of Operations.

  • 16 april 2024

    RUG ondertekent Barcelona Declaration on Open Research Information

    De Rijksuniversiteit Groningen heeft de Barcelona Declaration on Open Research Information (Verklaring Open Onderzoeksinformatie) officieel ondertekend. Dit wordt gezien als een grote stap richting verantwoordelijke onderzoeksbeoordeling en open...

  • 12 april 2024

    Oratie Corine Noordhoff: Future ready retail

    Tijdens haar oratie zal Corine Noordhoff inzichten verschaffen in de fundamentele elementen om te overleven en je bedrijf aan te passen in de retailsector. Noordhoffs oratie vindt plaats op vrijdag 19 april 2024, 16:15 – 17:00, in de aula van het...