Over ons Actueel Nieuws Nieuwsberichten

Mapping the interactions between staphylococcus aureus and host immune cells

23 mei 2012

Promotie: mw. M. Miller, 16.15 uur, Academiegebouw, Broerstraat 5, Groningen

Proefschrift: Mapping the interactions between staphylococcus aureus and host immune cells

Promotor(s): prof.dr. J.M. van Dijl, prof.dr. M.P. Peppelenbosch

Faculteit: Medische Wetenschappen

Nieuw aangrijpingspunt gevonden voor bestrijding gevaarlijke bacterie S. aureus

Staphylococcus aureus is een van de meest voorkomende menselijke ziekteverwekkers. De bacterie is verantwoordelijk voor een groot aantal besmettelijke ziekten, die in ernst variëren van zeer mild tot dodelijk. Ongeveer 30% van de menselijke bevolking is gekoloniseerd met S. aureus, met name in de bovenste luchtwegen en op de huid.

Promovenda Malgorzata Miller onderzocht het geheim van de effectiviteit van S. aureus. Hierbij concentreerde ze zich op de rol van PknB, een door S. aureus uitgescheiden kinase. Dit naar aanleiding van recente studies die suggereren dat PknB betrokken is bij het bacteriële metabolisme en de celwandsynthese.

Miller toont aan dat PknB humane eiwitten kan herkennen en fosforyleren. Ook laat ze zien dat PknB van belang is voor de productie van inflammatoire cytokines. Wanneer S. aureus cellen, die geen PknB uitscheiden, in contact komen met humane macrofagen, dan blijkt de activiteit van bepaalde kinases van deze macrofagen aanzienlijk gereduceerd. De promovenda concludeert dat S. aureus de PknB kinase nodig heeft om een sterke afweerreactie in de menselijke gastheer te provoceren. Mogelijk is PknB daarom een aangrijpingspunt voor nieuw te ontwikkelen medicijnen tegen S. aureus.

Malgorzata Miller (Polen, 1981) studeerde biotechnologie in Lodz. Ze verrichtte haar onderzoek aan de afdelingen Medische Microbiologie en Celbiologie van het Universitair Medisch Centrum Groningen (UMCG) en binnen de onderzoeksschool GUIDE. Het onderzoek werd mede gefinancierd door het Ubbo Emmius Fonds. Miller werkt inmiddels als onderzoeker in het Radboud Universiteit Nijmegen Medisch Centrum.

Laatst gewijzigd:13 maart 2020 01:02