Over ons Actueel Nieuws Nieuwsberichten

Magnetic order from molecular oxygen anions

04 mei 2012

Promotie: dhr. S. Riyadi, 11.00 uur, Academiegebouw, Broerstraat 5, Groningen

Proefschrift: Magnetic order from molecular oxygen anions

Promotor(s): prof.dr. T.T.M. Palstra, prof.dr. R.A. de Groot

Faculteit: Wiskunde en Natuurwetenschappen

Magnetische ordening door moleculair-zuurstof anionen

Het proefschrift van Syarif Riyadi behandelt de magnetische eigenschappen van alkali-metaaloxiden. Het magnetisch gedrag wordt bepaald door de aard van het moleculaire zuurstof anion. Dit gedrag is van belang voor toepassingen binnen de ‘spintronica’.

Spintronica is een ontluikend vakgebied waarin niet alleen de lading van het elektron gebruikt wordt, maar ook de magnetische spin en het magnetisch moment dat daarmee is geassocieerd. Omdat zuurstof een licht element is, kunnen alkali-metaaloxiden voordelen bieden ten opzichte van magnetische materialen van de huidige technologie.

Het molecuul zuurstof (O2) is belangrijk voor de levende natuur. Daarnaast is het ook van interesse voor vaste stof wetenschappers omdat het magnetisch is. Moleculair zuurstof kristalliseert onder 54 K (-219 ° C) en vertoont veel interessante eigenschappen bij lage temperatuur. Bijvoorbeeld, vast zuurstof wordt supergeleidend onder 0,6 K bij hoge druk (100 GPa).

Diverse vaste stoffen vormen uit moleculair zuurstof in verschillende valentietoestand, O2 2- peroxide of O2 - superoxide, met alkali-metalen zoals kalium (K), rubidium (Rb) en cesium (Cs). Deze verbindingen leiden tot een veelvoud van interessante fysische eigenschappen.

Riyadi bespreekt in zijn proefschrift drie specifieke aspecten: 1) het verkennen van de chemische synthese en fysische eigenschappen van nieuwe fasen van rubidium-oxide, RbOx, 2) ferromagnetische ordening in superoxide anionen in RbO1.66, en 3) éé n-dimensionaal antiferromagnetisch spin-keten gedrag door superoxide anionen in CsO2.

Syarif Riyadi (Indonesië, 1980) studeerde natuurkunde aan het Institute of Technology Bandung. Het onderzoek werd uitgevoerd bij het Zernike Institute for Advanced materials en gefinancierd uiteen Vidi-beurs van NWO.

Laatst gewijzigd:13 maart 2020 00:01