Over ons Actueel Nieuws Nieuwsberichten

Rheologic changes of hypothermic preserved red blood cells

14 maart 2012

Promotie: mw. S. Henkelman, 14.30 uur, Academiegebouw, Broerstraat 5, Groningen

Proefschrift: Rheologic changes of hypothermic preserved red blood cells

Promotor(s): prof.dr. G. Rakhorst, prof.dr. ir. H.J. Busscher

Faculteit: Medische Wetenschappen

Nader inzicht in kwaliteit rode bloedcellen na gekoelde opslag

Jaarlijks ontvangen vele mensen een bloedtransfusie. Tijdens het bewaren van rode bloedcellen in de koelkast treden er veranderingen op in de eigenschappen van deze cellen die de functionaliteit na transfusie kunnen beïnvloeden. Een manier om de veranderingen die tijdens het koud bewaren optreden tegen te gaan, is om de bewaartemperatuur zodanig te verlagen dat de biochemische processen in de cellen volledig onderdrukt worden.

Sandra Henkelman onderzocht de reologische eigenschappen (stromingseigenschappen) van bewaarde rode bloedcellen. Deze zijn van belang omdat verhoogde aggregatie, lagere deformabiliteit en een toegenomen binding aan endotheelcellen de bloedtoevoer en dus het zuurstofgehalte in de microcirculatie kunnen belemmeren of zelfs kunnen blokkeren.

Henkelman stelt vast dat de reologische eigenschappen van rode bloedcellen goed behouden blijven gedurende een bewaartijd van vijf weken bij 2-6°C, en dat het invriesproces geen nadelige uitwerking heeft op de aggregatie, deformabiliteit en het ATP-gehalte van ontdooide rode bloedcellen. Ook onderzocht Henkelman de kwaliteit van rode bloedcellen die zijn ingevroren met behulp van een nieuwe bio-vriezer, in combinatie met een standaard -80°C vriezer. De integriteit, deformabiliteit en de overlevingsduur van deze cellen blijven tot en met 48 uur na infusie behouden, stelt henkelman vast. Tot slot concludeert ze dat 200-kDa HES polymeren nuttig zijn voor het induceren van rode bloedcel aggregaten in reologische studies.

Sandra Henkelman (Groningen, 1976) studeerde medische biologie te Groningen. Ze verrichtte haar onderzoek binnen het onderzoeksinstituut Biomedical Engineering van het Universitair Medisch Centrum Groningen (UMCG). Het onderzoek werd mede gefinancierd door Supachill BV en HaemoScan BV.

Laatst gewijzigd:13 maart 2020 00:58