Over ons Actueel Nieuws Nieuwsberichten

Gender and small business growth in Tanzania: the role of habitus

23 februari 2012

Promotie: mw. H.P. Tundui, 16.15 uur, Academiegebouw, Broerstraat 5, Groningen

Proefschrift: Gender and small business growth in Tanzania: the role of habitus

Promotor(s): prof.dr. L. Karsten

Faculteit: Economie en Bedrijfskunde

Genderverschil en zakelijk succes in Tanzania

In de gehele wereld stijgt het aantal bedrijven dat gerund wordt door vrouwelijke ondernemers. Toch blijven dat vaak (erg) kleine bedrijven. In haar geboorteland Tanzania onderzocht promovendus Hawa Tundui welke rol ‘habitus’ speelt om genderverschillen in de groei van kleine ondernemingen te verklaren: de wijze waarop men de wereld percipieert en de wijze waarop men aspiraties en ambities ontwikkelt. Habitus is gebaseerd op de kennis en vaardigheden die mensen hebben verworven toen ze jong waren. De sociale omgeving en rolmodellen hebben grote invloed bij de vormgeving van de groei-aspiraties van ondernemers. Dit gegeven is belangrijk voor het ontwikkelen van beleid door overheid en organisaties van het bedrijfsleven. Trainingen, workshops, (in)formele scholing en het lidmaatschap van netwerkorganisaties kunnen de succesvolle, niet-succesvolle of startende ondernemer helpen haar of zijn vaardigheden te verbeteren. Het onderzoek laat zien dat onderwijs van belang is voor groei-aspiraties van de onderneming. Hoe hoger het niveau van het genoten onderwijs, des te hoger deze aspiraties.

Hawa Tundui (Tanzania, 1969) behaalde haar MBA-diploma aan de Universiteit van Agder, Noorwegen. Zij verrichtte haar promotieonderzoek aan de Faculteit Economie en Bedrijfskunde van de RUG. Tundui is werkzaam bij de Mzumbe Universiteit in Tanzania.

Laatst gewijzigd:13 maart 2020 01:02