Over ons Actueel Nieuws Nieuwsberichten

Novel treatment strategies for unconjugated hyperbilirubinemia

07 december 2011

Promotie: dhr. F.J.C. Cuperus, 11.00 uur, Aula Academiegebouw, Broerstraat 5, Groningen

Proefschrift: Novel treatment strategies for unconjugated hyperbilirubinemia

Promotor(s): prof.dr. H.J. Verkade

Faculteit: Medische Wetenschappen

Nieuwe behandeling tegen ophoping van bilirubine in het bloed stap dichterbij

Ophoping van bilirubine in het bloed kan wellicht effectief bestreden worden met het galzout ursochol of met het laxeermiddel polyethyleen glycol. Dat blijkt uit onderzoek van promovendus Frans Cuperus.

Bij mensen met de ziekte van Crigler-Najjar wordt bilirubine, een afvalstof die vrijkomt bij afbraak van oude rode bloedcellen, niet goed afgevoerd en hoopt zich op in het bloed. Dit verschijnsel, ook wel ongeconjugeerde hyperbilirubinemie genoemd, kan onder meer leiden tot hersenschade. Ook pasgeborenen zijn gevoelig voor ophoping van ongeconjugeerd bilirubine in het bloed. De standaardbehandeling bestaat uit bestraling van de huid met blauw licht (fototherapie). Dit is een relatief veilige en effectieve behandeling, maar is zeer belastend: patiënten met de ziekte van Crigler-Najjar moeten dagelijks tot zestien uur onder een soort zonnebank liggen.

Uit het onderzoek van Frans Cuperus blijkt dat behandeling met het galzout ursochol of met het laxeermiddel polyethyleen glycol even effectief is als de standaardbehandeling. Deze nieuwe therapieën binden de afvalstof in de darm, zodat zij effectiever wordt uitgescheiden. Combinatie van de nieuwe therapieën met de standaardbehandeling zorgt voor een nog verdere afname van bilirubine in het bloed. Ook laat Cuperus zien dat hersenschade kan worden voorkomen door toediening van albumine gedurende fototherapie. Albumine bindt het bilirubine in de bloedbaan en voorkomt zo ophoping in de hersenen. Het onderzoek werd uitgevoerd in een diermodel. Voordat de nieuwe therapie in de kliniek kan worden toegepast, is uitgebreid nader onderzoek nodig.

Frans Cuperus (Groningen, 1978) studeerde geneeskunde aan de Rijksuniversiteit Groningen. Hij verrichtte zijn onderzoek binnen het Beatrix Kinderziekenhuis, onderdeel van het Universitair Medisch Centrum Groningen (UMCG) en binnen onderzoeksschool GUIDE. Het onderzoek werd mede gefinancierd door Hutchinson Whampoa. Cuperus is in opleiding tot MDL-arts in het Rijnstate Ziekenhuis Arnhem.

Laatst gewijzigd:13 maart 2020 01:10