Over ons Actueel Nieuws Nieuwsberichten

Development of new radiopharmaceuticals for molecular imaging in oncology

28 november 2011

Promotie: dhr. E.C.F. Dijkers, 11.00 uur, Aula Academiegebouw, Broerstraat 5, Groningen

Proefschrift: Development of new radiopharmaceuticals for molecular imaging in oncology

Promotor(s): prof.dr. E.G.E. de Vries, prof.dr. R.A. Dierckx, prof.dr. J.G.W. Kosterink

Faculteit: Medische Wetenschappen

Radioactief label vergroot effectiviteit kankermedicijn

De afgelopen jaren zijn diverse nieuwe geneesmiddelen tegen kanker ontwikkeld. De effectiviteit van deze medicijnen kan worden vergroot als beter te voorspellen zou zijn welk medicijn bij welke patiënt het beste aanslaat. Dit wordt onderzocht door de medicijnen radioactief te labelen. Met behulp van een PET-scan kan dan in kaart worden gebracht waar medicijnen in het lichaam terecht komen, en of ze daar hun werk doen.

Promovendus Eli Dijkers ontwikkelde een nieuw radioactief label, 89Zr-trastuzumab. Dit label is geschikt om uitzaaiingen van borstkanker mee in kaart te brengen, zo stelt Dijkers vast. Ook ontdekte hij dat medicijnen tegen zogenoemde death receptoren op tumorcellen goed gelabeld kunnen worden en dat de werking van deze medicijnen bij uitgezaaide tumoren goed in kaart kan worden gebracht. Op deze manier kunnen medicijnen in de toekomst mogelijk beter op de individuele patiënt worden afgestemd, zodat de effectiviteit wordt vergroot en er minder bijwerkingen optreden.

Eli Dijkers (Assen, 1978) studeerde farmacie aan de Rijksuniversiteit Groningen. Hij verrichte zijn onderzoek bij de afdelingen Medische Oncologie en Nucleaire Geneeskunde & Moleculaire Beeldvorming en de ziekenhuisapotheek van het Universitair Medisch Centrum Groningen (UMCG) en binnen onderzoeksschool GUIDE. Hij werkt momenteel als ziekenhuisapotheker in het IJsselland ziekenhuis te Capelle a/d IJssel.

Laatst gewijzigd:13 maart 2020 01:11