Over ons Actueel Nieuws Nieuwsberichten

23 november 2011

Promotie: dhr. G. Faber, 12.45 uur, Aula Academiegebouw, Broerstraat 5, Groningen

Proefschrift: Recovery in first episode psychosis: role of neurocognition, antipsychotics and cannabis

Promotor(s): prof.dr. D. Wiersma, prof.dr. R.J. van den Bosch

Faculteit: Medische Wetenschappen

Cannabisgebruik verkleint kans op herstel na psychose

Mensen die een psychose doormaken hebben veelal grote moeite hiervan te herstellen. Maar hoe liggen hun kansen precies? Dat is moeilijk te zeggen. Onderzoek van promovendus Gunnar Faber werpt nieuw licht op deze materie. Wanneer patiënten na een eerste psychose weer zelfstandig kunnen wonen, werken en sociale activiteiten ondernemen, is dat een betere voorspeller voor herstel dan het uitblijven van ziekteverschijnselen, zo blijkt.

Ook de snelheid van informatieverwerking is een goede voorspeller van de kans op herstel, ontdekte Faber. Patiënten die na een eerste psychose langzaam informatie verwerken, hebben duidelijk minder kans op klinisch herstel. Het tegenovergestelde blijkt echter niet op te gaan: snelle informatieverwerking wijst niet op een grotere kans op herstel. Vertraagde informatieverwerking wordt vaak gezien als een gevolg van een psychose. Het onderzoek van Faber laat echter zien dat antipsychotica de informatieverwerking negatief beïnvloeden. Mede om deze reden raadt de promovendus aan antipsychotica alleen te gebruiken wanneer een psychose overduidelijk kan worden aangetoond, en dan nog in zo laag mogelijke doses.

Faber stelt vast dat cannabisgebruik na een psychose de kans op herstel verkleint. Dit verband is weliswaar bescheiden, maar omdat het een van de weinige beïnvloedbare factoren is en het stoppen of verminderen van het gebruik van cannabis een haalbaar doel, moet het gebruik van cannabis worden ontmoedigd na het begin van een eerste psychose, stelt de promovendus.

Gunnar Faber (Utrecht, 1958) studeerde geneeskunde en psychiatrie te Rotterdam. Hij verrichtte zijn onderzoek binnen het Rob Giel Onderzoekscentrum van het Universitair Medisch Centrum Groningen (UMCG) en bij Yulius GGZ Dordrecht. Het onderzoek werd mede gefinancierd door ZonMW, Stichting tot Steun VCVGZ, Stichting de Open Ankh en de farmaceutische firma’s Eli Lilly en Janssen-Cilag. Faber blijft ook na zijn promotie werkzaam als psychiater bij Yulius GGZ Dordrecht.

Laatst gewijzigd:13 maart 2020 01:11