Over ons Actueel Nieuws Nieuwsberichten

DNA-based catalysis and micellar catalysis

23 september 2011

Promotie: mw. F. Rosati, 14.45 uur, Aula Academiegebouw, Broerstraat 5, Groningen

Proefschrift: DNA-based catalysis and micellar catalysis

Promotor(s): prof.dr. G. Roelfes en prof.dr. B.L. Feringa

Faculteit: Wiskunde en Natuurwetenschappen

Op DNA gebaseerde katalyse

In haar proefschrift bespreekt Fiora Rosati het gebruik van DNA als katalysator voor enantioselectieve katalyse. De intrinsieke chiraliteit van DNA wordt overgebracht in de reactie, wat resulteert in een overmaat van één van de enantiomeren van het product.

Aangetoond werd dat de assemblage van op DNA gebaseerde katalysatoren leidt tot uitstekende selectiviteit. In het proefschrift wordt ook een concept van katalyse in micellen geïntroduceerd. Rosati beschrijft een recente toepassing, waarin gebruik werd gemaakt van een anionisch zeepmolecuul in combinatie met een koperzout. Hiermee werd een imposante versnelling van de Friedel-Crafts reactie in water behaald.

Rosati: ‘Alle resultaten bij elkaar demonstreren het grote potentieel van DNA voor katalyse bij supramoleculaire chemie’.

Fiora Rosati (Italië, 1981) studeerde scheikunde aan de universiteit van Pisa. Het onderzoek werd uitgevoerd aan het Stratingh Institute for Chemistry en gefinancierd door het European Research Area Network (ERA-NET).

Laatst gewijzigd:13 maart 2020 01:12