Over ons Actueel Nieuws Nieuwsberichten

21 september 2011

Promotie: mw. A.S. Fokkens, 14.45 uur, Aula Academiegebouw, Broerstraat 5, Groningen

Proefschrift: Structured diabetes care in general practices – effects on organization of care and clinical outcomes

Promotor(s): prof.dr. S.A. Reijneveld

Faculteit: Medische Wetenschappen

Patiënt en zorgverlener profiteren van gestructureerde diabeteszorg

Gestructureerde diabeteszorg heeft positieve effecten op de klinische uitkomsten van patiënten met diabetes type 2 en op de organisatie van zorg. Dat blijkt uit het promotieonderzoek van Andrea Fokkens.

Om te kunnen voldoen aan de stijgende vraag naar diabeteszorg moet deze goed georganiseerd worden. Hiertoe werd het programma “gestructureerde diabeteszorg” opgezet. Binnen dit programma wordt gebruik gemaakt van een registratieprogramma waarmee uitkomsten van klinisch onderzoek op een consequente manier worden vergeleken binnen en tussen huisartspraktijken. Ook bepaalt het programma o.m. de taakverdeling tussen huisarts en verpleegkundige en voorlichting aan patiënten en zorgverleners.

Het onderzoek van Andrea Fokkens laat zien dat het programma effectief is. Patiënten hebben betere uitkomsten ten aanzien van onder meer HbA1c (geglycosyleerd hemoglobine), bloeddruk en cholesterolwaarden, krijgen meer voorlichting en worden vaker gecontroleerd. Ook de zorg(verlener) profiteert: er wordt meer samengewerkt en minder snel doorverwezen naar de tweede lijn. Bovendien blijkt dat patiëntgegevens die met het softwarepakket voor gestructureerde diabeteszorg worden verzameld (SRP), voldoende betrouwbaar zijn om voor onderzoeksdoeleinden gebruikt te worden. Behalve voor diabeteszorg kan de onderzochte zorgvorm wellicht ook bij de zorg voor andere chronische zieken voordelen bieden.

Andrea Fokkens (Assen, 1980) studeerde biomedische gezondheidswetenschappen te Nijmegen. Ze verrichtte haar onderzoek aan de afdeling Gezondheidswetenschappen van het Universitair Medisch Centrum Groningen (UMCG) en binnen onderzoeksschool SHARE. Het onderzoek werd mede gefinancierd door De Friesland Zorgverzekeraar. Fokkens blijft na haar promotie werkzaam als onderzoeker bij de afdeling Toegepast GezondheidsOnderzoek (TGO) in het UMCG.

Laatst gewijzigd:13 maart 2020 00:10