Over ons Actueel Nieuws Nieuwsberichten

Biodegradable plates and screws in oral and maxillofacial surgery

14 september 2011

Promotie: dhr. G.J. Buijs, 16.15 uur, Aula Academiegebouw, Broerstraat 5, Groningen

Proefschrift: Biodegradable plates and screws in oral and maxillofacial surgery

Promotor(s): prof.dr. R.R.M. Bos, prof.dr. B. Stegenga, prof.dr. G.J. Verkerke

Faculteit: Medische Wetenschappen

Afbreekbare materialen moeten zich nog bewijzen in de kaakchirurgie

Bij kaakbreuken en kaakverplaatsingen gebruiken (kaak)chirurgen metalen platen en schroeven om stukken bot vast te zetten. In een deel van de gevallen worden de metalen elementen na verloop van tijd verwijderd, om eventuele bijwerkingen te voorkomen. Bij gebruik van biologisch afbreekbare materialen is deze extra ingreep niet nodig, en blijven de patiënt een vervelende ingreep en de nodige kosten bespaard.

Het promotieonderzoek van Jappe Buijs laat zien dat de veiligheid en doelmatigheid van afbreekbare platen en schroeven nog onvoldoende bewezen zijn. Ook stelt Buijs vast dat titanium platen en schroeven nog altijd betere mechanische eigenschappen hebben dan de afbreekbare alternatieven. Wat botgenezing betreft, zijn er acht weken na de operatie geen verschillen waarneembaar tussen patiënten die met metalen of met afbreekbare materialen werden behandeld. Volgens Buijs zijn de afbreekbare materialen niet van inferieure kwaliteit, maar voor ze op grote schaal kunnen worden toegepast, moeten ze zich nog bewijzen in een periode van tenminste vijf jaar na de operatie.

Jappe Buijs (Monnickendam, 1980) studeerde tandheelkunde aan de Rijksuniversiteit Groningen. Hij verrichtte zijn onderzoek aan de afdeling Kaakchirurgie van het Universitair Medisch Centrum Groningen (UMCG) en binnen het Kolff Institute. Buijs werkt inmiddels als tandarts in Groningen.

Laatst gewijzigd:13 maart 2020 00:11