Over ons Actueel Nieuws Nieuwsberichten

04 juli 2011

Promotie: mw. E. Caro, 11.00 uur, Doopsgezinde kerk, Oude Boteringestraat 33, Groningen

Proefschrift: From the village to the city. The adjustment process of internal migrants in Albania

Promotor(s): prof.dr. L.J.G. van Wissen

Faculteit: Ruimtelijke Wetenschappen

Aanpassing van Albanese migranten in Tirana

Promovenda Erka Çaro onderzocht het aanpassingsproces van Albanese migranten die verhuisd zijn van het platteland naar de hoofdstad Tirana. De analyses zijn gebaseerd op een etnografische aanpak en kwalitatief materiaal, verzameld in 2008 en 2009. Verschillende methoden zijn gebruikt om inzicht te krijgen in het leven van migranten wonende in Kamza, een grensgemeente van Tirana. Haar onderzoek geeft nieuwe inzichten in het aanpassingsproces van interne migranten waarbij diverse aspecten aan de orde komen: de verschillen in geslacht en generatie; het belang van persoonlijke, sociaal, economische en culturele kenmerken; de lengte van het verblijf; en de vervlechting van interne en internationale migratie.

Het ‘resource-based’ model en het concept ‘verblijfsduur’ helpen meer inzicht te krijgen in de complexiteit van het aanpassingsproces van de rurale migrant. Rurale migranten hebben persoonlijke, materiële, sociale en culturele hulpbronnen nodig hebben om in hun behoeften te voorzien. De sociaal-culturele clustering vormt hierbij de voornaamste sociale hulpbron. Daarnaast is de verblijfsduur belangrijk: hoe langer de rurale migranten in de stad wonen, hoe beter hun aanpassingsstrategieën zijn. Het aanpassingsproces wordt ook bevorderd door economische zekerheid en motivatie om te integreren in het urbane leven. Vrouwen en de jongere generatie zijn beter aangepast en de combinatie van internationale en interne migratie resulteert in een sociaal en economisch vangnet welke als bron voor de ontwikkeling van de migrantengemeenschap fungeert. Al voelen de migranten zich aangepast aan hun gemeenschap en omgeving, ze ervaren zich nog niet als onderdeel van Tirana. Aanpassing is daardoor een doorlopend proces.

Erka Çaro (Albanië, 1979) volgde haar masteropleiding Population Studies aan de Rijksuniversiteit Groningen. Zij verrichtte haar promotieonderzoek bij het Population Research Centre van de Faculteit Ruimtelijke Wetenschappen. Momenteel is zij postdoc bij de Faculteit Ruimtelijke Wetenschappen in Groningen.

Laatst gewijzigd:13 maart 2020 01:09