Over ons Actueel Nieuws Nieuwsberichten

Neutrophil-endothelial interaction in ANCA-associated vasculitis

22 juni 2011

Promotie: mw. N. Hu, 16.15 uur, Doopsgezinde Kerk, Oude Boteringestraat 33, Groningen

Proefschrift: Neutrophil-endothelial interaction in ANCA-associated vasculitis

Promotor(s): prof.dr. C.G.M. Kallenberg

Faculteit: Medische Wetenschappen

Interactie tussen granulocyten en endotheelcellen in kleinste bloedvaten

Ontstekingsreacties in de kleinste bloedvaten zijn geassocieerd met de aanwezigheid van antistoffen (ANCA) tegen antigenen (het eiwit proteinase-3) op een subset van witte bloedcellen, de granulocyten. Deze ontstekingsreacties leiden tot autoimmuunziekten, zoals in dit geval tot AAV: ANCA-associated vasculitis, een ernstige ziekte die nierfalen tot gevolg kan hebben. Nan Hu heeft laboratorium onderzoek verricht naar de interactie tussen deze antistoffen, de granulocyten zelf en de bekledingscellen van de bloedvaten, de endotheelcellen. Vooral de mechanismen waardoor de granulocyten achterblijven in de wand van de bloedvaten en de rol, die het antigeen proteinase-3 hierin speelt, werden in kaart gebracht. Hu promoveert op 22 juni op de resultaten van haar onderzoek aan de Rijksuniversiteit Groningen.

Nan Hu (China, 1980) studeerde geneeskunde aan de China Medical University in Shenyang in China. Zij voerde haar promotieonderzoek uit bij de afdeling Reumatologie en Klinische Immunologie van het UMCG. Hu vervolgt haar loopbaan in het Peking University First Hospital in China.

Laatst gewijzigd:13 maart 2020 01:11