Over ons Actueel Nieuws Nieuwsberichten

Execution architecture views. For evolving software-intensive systems

17 juni 2011

Promotie: dhr. T.B. Callo Arias, 13.15 uur, Academiegebouw, Broerstraat 5, Groningen

Proefschrift: Execution architecture views. For evolving software-intensive systems

Promotor(s): prof.dr.ir. P. Avgeriou

Faculteit: Wiskunde en Natuurwetenschappen

Executie-architectuurviews voor evoluerende software-intensieve systemen

Voor organisaties die software-intensieve systemen ontwikkelen, is het vervaardigen van actuele architectuurbeschrijvingen op een kosten- en tijdsefficiënte wijze een uitdaging. Vanwege tijdsdruk, beperkte menskracht, dynamiek van de ontwikkelorganisatie of gebrek aan ondersteuning weerspiegelen architectuurbeschrijvingen niet altijd de realisatie van het systeem. Het promotieonderzoek van Trosky Callo Arias draagt bij aan het oplossen van dit probleem door ondersteuning te bieden die softwarearchitecten nodig hebben om actuele executieviews te produceren. Dit zijn architectuurbeschrijvingen van structuur en gedrag tijdens het uitvoeren van de software die in het systeem is ingebed.

Ons dagelijks leven hangt meer en meer af van complexe software-intensieve systemen, met toepassingen van ontspanning tot communicatie en van mobiliteit tot gezondheidszorg. Organisaties die zulke systemen ontwikkelen, besteden veel aandacht aan evolueerbaarheid, gedefinieerd als de mogelijkheid om het systeem snel, kosteneffectief en voorspelbaar aan te passen aan veranderingen. Een architectuurbeschrijving vormt een ideale ondersteuning voor de evolueerbaarheid van een software-intensief systeem, omdat het de dimensies blootlegt waarlangs het systeem geëvolueerd is en naar verwachting zal evolueren.

De kernbijdrage van het onderzoek van Callo Arias omvat een aanpak voor architectuurreconstructie en een strategie om deze aanpak systematisch toe te passen en in te bedden in de incrementele ontwikkeling van een software-intensief systeem. De ontwikkeling en validatie van deze elementen hebben bijgedragen aan de huidige stand van de techniek en de praktijk in software-architectuur en reverse engineering.

Binnen Philips Healthcare ondersteunen deze elementen het beschrijven en het verbeteren van structuur en gedrag tijdens het uitvoeren van de software binnen de Philips MRI scanner, een representatief groot en complex software-intensief systeem. De combinatie van de aanpak en de strategie laat een daadwerkelijke toepassing zien van architectuurconcepten zoals views en viewpoints, en bovendien tonen ze hoe nuttige architectuurinformatie over complexe software-intensieve systemen teruggewonnen en georganiseerd kan worden.

Trosky Callo Arias (Peru, 1977) studeerde computer science aan de Göteborg University. Zijn promotieonderzoek voerde hij uit als onderdeel van het DARWIN-project bij Philips Healthcare, onder verantwoordelijkheid van het Embedded Systems Institute (ESI) en onder de supervisie van de Software Engineering and Architecture research group van de Rijksuniversiteit Groningen. Het onderzoek werd gefinancierd met gelden van het BSIK-programma van het Ministerie van Economische Zaken. Inmiddels is hij werkzaam als software design engineer bij ASML in Eindhoven.

Laatst gewijzigd:13 maart 2020 01:11