Over ons Actueel Nieuws Nieuwsberichten

Biofilm development and toxic compound resistance

11 april 2011

Promotie: dhr. A.H. Zaidi, 13.15 uur, Academiegebouw, Broerstraat 5, Groningen

Proefschrift: Biofilm development and toxic compound resistance

Promotor(s): prof.dr. A.J.M. Driessen

Faculteit: Wiskunde en Natuurwetenschappen

Melkzuurbacterie heeft mechanismen ter bescherming tegen galzuren

Het onder zoek van Arsalan Haseeb Zaidi toont aan dat de melkzuurbacterie Lactococcus lactis, die ook wordt gebruikt in de Nederlandse kaasindustrie, beschikt over verschillende mechanismen om zich te beschermen tegen de agressieve galzuren in het spijsverteringskanaal van de mens en andere zoogdieren. Deze resistentie zou de bacterie kunnen helpen zich te handhaven in een dergelijke omgeving en daarmee gebruikt kunnen worden als een prebioticum.

Arsalan Haseeb Zaidi (Pakistan, 1973) studeerde moleculaire microbiologie aan de Quaid i Azam universiteit in Islamabad, Pakistan. Hij deed zijn promotieonderzoek aan de Rijksuniversiteit Groningen bij de afdeling moleculaire microbiologie van het GBB. Zijn onderzoek werd gefinancierd door de Pakistaanse overheid.

Laatst gewijzigd:13 maart 2020 00:12