Over ons Actueel Nieuws Nieuwsberichten

Platform strategy for complex products and systems

24 februari 2011

Promotie: dhr. A.A. Alblas, 16.15 uur, Academiegebouw, Broerstraat 5, Groningen

Proefschrift: Platform strategy for complex products and systems

Promotor(s): prof.dr.ir. J.C. Wortmann, prof. dr.ir. G.J.C. Gaalman

Faculteit: Economie en Bedrijfskunde

Hergebruiksstrategieën voor complexe producten en systemen

In het bedrijfsleven komen veel complexe producten en systemen (CoPS) voor, zoals industriële machines, postverwerkingmachines en printsystemen. Het proefschrift van Alex Alblas beschrijft een strategie die het voor ontwerpers van CoPS mogelijk maakt hergebruik toe te passen. Bedrijven die CoPS-producten produceren, zouden hierbij baat hebben, maar er bestaat nog geen goede methode. In andere industrieën is dergelijk hergebruik gebaseerd op platforms. Daarom beschrijft Alblas een onderzoek naar platformstrategieën voor CoPS-bedrijven. Deze bedrijven worden geconfronteerd met sterke variaties in de klantenvraag. Ook dienen hun producten klantspecifiek ontworpen te worden, hebben ze lange levenscycli en vereist de ontwikkeling veel ontwikkel-inspanning. De strategie van Alblas omvat onder meer levenscyclusbeheer, configuratiebeheer en wijzigingsbeheer. De strategie levert voor zowel onderzoekers als de praktijk een beter inzicht in de potentie van platforms voor CoPS-bedrijven.

Alex Alblas (Dordrecht, 1980) studeerde technische bedrijfswetenschappen aan de RUG. Hij verrichtte zijn promotieonderzoek bij de Faculteit Economie en Bedrijfskunde. Tegenwoordig is hij als onderzoeker verbonden aan de Technische Universiteit Eindhoven.

Laatst gewijzigd:13 maart 2020 01:13