Over ons Actueel Nieuws Nieuwsberichten

Tuned polyurethanes for soft tissue regeneration

26 januari 2011

Promotie: mw. D. Jovanovic, 13.15 uur, Academiegebouw, Broerstraat 5, Groningen

Proefschrift: Tuned polyurethanes for soft tissue regeneration

Promotor(s) prof.dr. A.J. Schouten, prof.dr. J.A. van Luyn

Faculteit: Medische Wetenschappen

Nieuw kunstmatig lichaamsweefsel vervangt hartweefsel en bloedvaten

Van een nieuwe hartklep tot kunstmatig kraakbeen: in de geneeskunde wordt steeds meer gebruik gemaakt van kunstmatige weefsels. De technische mogelijkheden zijn de afgelopen jaren enorm toegenomen. Hoe langer we leven, hoe groter de kans wordt dat we eens een kunstmatig weefsel nodig zullen hebben.

Promovenda en Daniela Jovanovic ontwikkelde nieuwe synthetische dragermaterialen. Deze kunnen worden ingezet bij de behandeling van beschadigd zacht lichaamsweefsel en mogelijk zelfs bij de vorming van weefsels en organen, zoals bloedvaten of hartweefsel. Jovanovic concentreerde zich op de biologische afbreekbaarheid van de dragermaterialen. Dit is een cruciaal kenmerk, omdat herstel alleen optreedt wanneer nieuwvorming van natuurlijk weefsel in evenwicht is met de afbraak van kunstmatig weefsel.

Jovanovic verbeterde de afbreekbaarheid van commercieel verkrijgbare weefsels, zogenaamde SPEU’s (gesegmenteerde polyester-urethanen). Daarmee maakte ze ze geschikter om zachte weefsels te vervangen en te ondersteunen. Door de chemische samenstelling van SPEU’s te veranderen valt de afbreekbaarheid te beïnvloeden, zo stelt zij vast. Hoopgevend is dat het nieuw ontwikkelde weefsel goed door het lichaam wordt opgenomen.

Daniela Jovanovic (Servië, 1977) studeerde chemische technologie te Belgrado. Ze verrichtte haar onderzoek aan de afdeling Medische biologie van het Universitair Medisch Centrum Groningen (UMCG) en de faculteit Wiskunde en Natuurwetenschappen van de RUG. Inmiddels werkt Jovanovic als postdoc aan de RUG.

Laatst gewijzigd:13 maart 2020 01:13