Over ons Actueel Nieuws Nieuwsberichten

17 januari 2011

Promotie: mw. K.Z du Plessis-Rosloniec, 11.00 uur, Academiegebouw, Broerstraat 5, Groningen

Proefschrift: Steroid transformation by Rhodococcus strains and bacterial cytochrome p450 enzymes

Promotor(s): prof.dr. L. Dijkhuizen

Faculteit: Wiskunde en Natuurwetenschappen

Bacteriële steroïd-geïnduceerde cytochroom-P450enzymen

Kamila du Plessis-RosÅ‚oniec beschrijft in haar proefschrift de activiteiten van vier bacteriële steroïd-geïnduceerde cytochroom-P450enzymen. Deze kennen een potentiële biotechnologische toepassing voor transformatie door middel van gemanipuleerde Rhodococcus-stammen van steroïden in commercieel interessante verbindingen.

De gedetailleerde karakterisering van de cytochroom-P450enzymen, zoals beschreven in het proefschrift van Du Plessis, geeft inzicht in het katabole repertoire van Rhodococcus-stammen, wat noodzakelijk is voor de ontwikkeling van steroïde katabole routes voor de productie van waardevolle geneesmiddelen.

Kamila du Plessis-Rosłoniec (Polen, 1979) studeerde aan de University of Warmia and Mazury in Olsztyn, Polen en deed haar promotieonderzoek aan de Rijksuniversiteit Groningen bij de afdeling Microbiologie van het Groningen Biomolecular Sciences and Biotechnology Institute (GBB). Haar onderzoek werd financieel ondersteund door beurzen van het Integration of Biosynthesis and Organic Synthesis (IBOS) program of Advanced Chemical Technologies for Sustainability (ACTS).

Laatst gewijzigd:13 maart 2020 01:09