Over ons Actueel Nieuws Nieuwsberichten

First principles theoretical modeling of the isomer shift of Mössbauer spectra

14 januari 2011

Promotie: mw. R. Kurian, 16.15 uur, Academiegebouw, Broerstraat 5, Groningen

Proefschrift: First principles theoretical modeling of the isomer shift of Mössbauer spectra

Promotor(s): prof.dr. M. Filatov

Faculteit: Faculteit Wiskunde en Natuurwetenschappen

Nieuwe aanpak Mössbauer spectroscopie

Mössbauerspectroscopische parameters, zoals de isomerieverschuiving, quadrupoolsplitsing en magnetische hyperfijnsplitsing, verschaffen substantiële informatie over de elektronische structuur en spin- en oxidatietoestanden van het resonerende atoom. Het proefschrift van Reshmi Kurian is vooral gericht op de isomerieverschuivingen. Het beschrijft in detail een nieuwe benadering, waarbinnen de isomerieverschuiving wordt uitgedrukt als de afgeleide van de elektronische energie naar de straal van de kern. Bovendien is deze nieuwe aanpak tijdens het onderzoek toegepast op verschillende op ijzer gebaseerde systemen, zoals Pruisischblauwanalogen en recentelijk ontdekte hoge-temperatuur supergeleiders.

Reshmi Kurian (India, 1983) studeerde bioinformatica aan de Mahatma Gandhi University in Kottayam (India). Het onderzoek werd uitgevoerd bij de afdeling Theoretical Chemistry van de RUG.

Laatst gewijzigd:13 maart 2020 01:09