Over ons Actueel Nieuws Nieuwsberichten

Primary percutaneous coronary intervention and the role of thrombus aspiration

13 december 2010

Promotie: mw. T. Svilaas, 14.45 uur, Academiegebouw, Broerstraat 5, Groningen

Proefschrift: Primary percutaneous coronary intervention and the role of thrombus aspiration

Promotor(s): prof.dr. F. Zijlstra

Faculteit: Medische Wetenschappen

Stolsel verwijderen beter dan dotteren

Na een acuut hartinfarct is trombusaspiratie, het verwijderen van stolsel, een betere methode dan dotteren. Het verkleint de kans dat patiënten binnen een jaar alsnog overlijden met bijna de helft. Svilaas bekeek de effecten van trombusaspiratie bij 1.071 patiënten met een acuut hartinfarct. De ene helft van de patiënten kreeg de standaard dotterbehandeling, de andere onderging trombusaspiratie. Svilaas’ conclusie: trombusaspiratie zorgt vaker voor een goede doorbloeding van de hartspier dan dotteren.
Van de patiënten die trombusaspiratie onderging was een jaar na de behandeling 3,6 procent overleden. In de controlegroep lag het sterftecijfer op 6,7 procent. De mensen die een trombusaspiratie hadden ondergaan hadden ook veel minder vaak een tweede hartaanval.
Svilaas deed haar onderzoek samen met collega’s van de afdelingen Cardiologie en Pathologie van het Universitair Medisch Centrum Groningen. Twee jaar geleden publiceerden ze al een artikel over het onderzoek in de gerenommeerde medische tijdschriften New England Journal of Medicine en The Lancet.

Tone Svilaas (Noorwegen, 1973) werkt als cardioloog in opleiding bij de afdeling Cardiologie van het Thoraxcentrum van het UMCG. Bij die afdeling deed ze ook haar promotieonderzoek.

Laatst gewijzigd:13 maart 2020 01:14