Over ons Actueel Nieuws Nieuwsberichten

Assessing cardiometabolic treatment quality in general practice

16 juni 2010

Promotie: dhr. J. Voorham, 13.15 uur, Academiegebouw, Broerstraat 5, Groningen

Faculteit: Medische Wetenschappen

Monitoren diabeteszorg hoeft niet ingewikkeld te zijn

Nadat de diagnose is gesteld, hebben mensen met diabetes type 2 over het algemeen van alle zorgverleners het meeste contact met hun huisarts. Die verleent ‘eerstelijnszorg’, zorg dichtbij huis. De eerstelijnszorg voorkomt dat mensen onnodig een beroep doen op complexere en duurdere zorg. Onderzoeker JacoVoorham ging na hoe het gesteld is met de kwaliteit van de diabeteszorg in de eerstelijn.

Voorham ontwikkelde een methode om medische gegevens uit de electronische dossiers te halen, zonder dat huisartsenpraktijken daarvoor belast hoeven te worden met speciale registratie-eisen. De promovendus stelt vast dat het meten van de kwaliteit van de eerstelijns diabeteszorg goed mogelijk is op basis van gegevens die toch al geregistreerd worden. Zijn methode is inmiddels met succes in de praktijk gebracht in het project Groningen Initiative to Analyse Type 2 diabetes Treatment (GIANTT), waarin de Groningse diabeteszorg over langere tijd in de gaten gehouden kan worden.

Verder vergeleek Voorham bestaande kwaliteitsmaten, die vaak gebaseerd zijn op een momentopname van één patiëntengroep, met nieuwe kwaliteitsmaten die een langer tijdsbestek beslaan. Op die manier worden volgens de onderzoeker meer verbeterpunten zichtbaar. Een belangrijke uitkomst van het onderzoek is dat er niet te snel conclusies getrokken moeten worden aan de hand van de kwaliteitsmaten, aangezien de huisarts gegronde redenen kan hebben om van de behandelrichtlijnen af te wijken.

Jaco Voorham (’s-Gravenhage, 1963) studeerde biologie aan de universiteit van Leiden. Hij verrichtte zijn onderzoek bij de afdeling Klinische Farmocologie en maakte deel uit van onderzoeksschool SHARE, die het onderzoek mede financierde. Voorham werkt nu aan de afdeling Klinische Farmacologie als postdoc onderzoeker.

Laatst gewijzigd:13 maart 2020 01:15